Snabbare bygglovshantering med nytt system
Ett nytt bygglovssystem i kommunen ska ge snabbare service till medborgarna. Processen ska bli snabbare och risken att göra fel byggs bort. Men går du i byggtankar så vänta inte med att ansöka. Under tiden som systemet kommer på plats kan det ta lite längre tid än vanligt.
I det nya systemet ingår bland annat en e-tjänst där medborgarna kan ansöka om bygglov och göra bygganmälningar helt digitalt. Risken för att göra fel blir betydligt mindre och transparensen ökar.
Saknas ofta handlingar
– Det vanligaste misstaget med ansökningarna som det är idag är att det saknas handlingar, då blir processen fördröjd och medborgarna drabbas. I det nya systemet måste man bifoga handlingar innan man kan gå vidare till nästa steg, säger Per Björkegren, bygglovsassistent.
Målet är sex veckors väntetid
Men innan bygglovsprocessen blir snabbare så kommer den troligen bli långsammare. Bytet av system innebär att saker kommer att ta lite längre tid. Därför ser kommunen gärna att den som vill ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan inte väntar med att skicka in sina ansökningar.
– Målet är att en ansökningsprocess ska ta sex veckor, det är politiskt beslutat. Men under tiden som det nya systemet kommer på plats kommer vi förmodligen att behöva mer tid än så, säger Magnus Pettersson.
En robot gör del av jobbet
I det nya systemet finns även en inbyggd robot kallad Atom som bland annat kan hjälpa till med brevutskick, vilket tidigare skötts manuellt. Överlag är det mycket handpåläggning som försvinner med det nya systemet.
– Det kommer försvinna en hel del administrativa uppgifter och vi hoppas kunna använda den tiden till att förbättra vår service och vår kvalitet, säger Christina Sejte, bygglovsassistent.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.