Från praktikplats till livslångt lärande på Disab
Under våren tittar vi in hos stora och små företag i Eslövs kommun. I filmer och intervjureportage får vi träffa företagare i olika branscher, lära oss mer om deras verksamhet och samtala på olika teman.
Våren 2021 tog Disab det första spadtaget för en ny 1 700 kvm stor produktionshall med målsättning att inom ett par år fördubbla produktionskapaciteten i Eslöv.
– Vi är långsiktiga i Eslöv och ser en stor potential att växa kraftigt med export såväl inom Europa som till Asien. Just nu investerar vi mycket i högre kapacitet och bättre arbetsmiljö, och vi ser ett stort rekryteringsbehov de närmaste fem åren, säger Martin Dahlberg, koncernchef för DISAB.
Kompetensförsörjning är a och o för att vi ska växa
En fråga som Martin Dahlberg, liksom flera andra företagsledare i Eslöv trycker på, är vikten av att säkra kompetensförsörjningen framåt inom teknik- och industrisektorn.
Kompetensförsörjning handlar inte bara om antal studieår eller formella utbildningsinsatser.
– Begreppet livslångt lärande har fått en ökad betydelse, vilket ställer krav på individers motivation och incitament att studera och kompetensutveckla sig på den befintliga arbetsplatsen. För oss handlar det om kompetenssäkra verksamheten, berättar han.
Att våga satsa även på de som inte har en spikrak väg framåt i livet, är något som ligger Bengt Nordström, servicechef på Disab, varmt om hjärtat.
– Nyckeln till att få dem på rätt bana är i många fall aktivitet. Att ha något vettigt att ägna sig åt, säger han.
Det är fullt ös inne i hallen på Disabs serviceavdelning, en grå tisdag i januari. Lastbilarna som ska lagas står tätt parkerade nära varandra och koncentrationen på problemlösningen är total. Det kan handla om en lucka som inte håller tätt, eller ett spjäll som inte fungerar. Felsökning görs, delar byts ut och lastbilarna rullar ut fungerande.
– Felsökningen är helt klart det dom tycker är roligast, det är utmanande och när de märker att de hittat lösningen, det är en jäkla kick, säger Bengt Nordström.
Samarbete och stark teamkänsla präglar Disabs serviceavdelning, det märks så fort arbetsmiljön kommer på tal.
– Grabbarna är här 05.10, även om dom börjar 06, och sätter på kaffe och grejar… berättar Bengt Nordström.
Själv kom han till Disab när företaget tog över lokalerna efter Volvo här, 1999. Han började på montaget, och blev sedan arbetsledare under en period innan jobbet som arbetsledare för Service blev ledigt 2007. Då hade han två anställda, men sedan dess har gänget växt och i dagsläget jobbar åtta personer här. Och snart ska kök och omklädningsrum göras om så att Bengt kan anställa ytterligare fyra till – för jobb finns det gott om.
Bengts ledarskap är omtalat på Disab. Det finns många varma historier om grabbar han tagit sig an längs vägen, som kunde ha hamnat snett om inte Bengt sett dem och trott på deras vilja att jobba.
En av dem är Max Emilsson. Han är 28 år och kom till Disab redan 2011, när han bara var 17 år gammal.
Praktikplatsen blev en fast anställning
Bengt berättar om deras första möte, när Disab höll en visning på Carl Engström, före detta Bergaskolan, som hade Öppet hus. Han minns ett gäng nyfikna ungdomar som kom fram och ställde en massa frågor om jobbet. Max gick IV och var inte så motiverad att gå till skolan. Eftersom han visade stort intresse för just Disab som arbetsplats blev Bengt kontaktad av Max mentor som frågade om han kunde få en praktikplats, som senare ledde till ett sommarjobb.
– Han kunde inte mycket om att meka bilar när han kom hit. Men han hade en enorm vilja att lära sig, och det har han fortfarande. Han är så fokuserad på problemlösning och ger sig inte förrän han hittar felet, säger Bengt.
För att Max skulle ta sig igenom skolan jobbade han i perioder hos Bengt, och de hittade ett sätt att lösa studierna tillsammans med skolan så att Max kunde beta ämne efter ämne.
– Efter varje genomförd tenta fick han komma och jobba här igen.
Kunskapen om just att serva lastbilar var från början alltså inte så stor, men Max har fått lära sig hela vägen.
– Han är en av de bästa vi har på bygget nu. Han kan dela en växellåda, koppla hydraulik och allt annat, säger Bengt stolt, som minns den dagen han fick fira Max student.
– Det var en speciell känsla faktiskt. Hade han inte kommit hit, kunde han ha kommit helt galet. Nu har han familj och egna barn, säger Bengt med värme i rösten.
Max står och mekar fokuserat när vi möter honom ute på golvet. Han bekräftar att jobbet på Disab är viktigt för honom och att han trivs jättebra.
– Det är jättebra. Bengt tänker på alla, han är omtänksam och det är väldigt fritt här, med arbetstider och så.
Max intygar också att gänget som jobbar här har en god stämning och att de är måna om varandra. Bengt inflikar att om någon inte har kommit på morgonen som den ska är det alltid någon som hör av sig och kollar läget.
Bengt har flera killar här i gänget som har liknande bakgrund som Max. Han ser det som sin uppgift att hjälpa dem att hitta ett sätt att kanalisera sin energi.
– Jag har gått utbildning inom ledarskap för sporter, och det är ju alltid så att man måste få med även de som skiljer sig och sticker ut. Jag ser på gänget här som ett lag. Man kan inte ha en som sitter på avbytarbänken hela tiden utan alla är viktiga och har en viktig roll i laget. Här smyger ingen undan, alla vill verkligen visa sig. Det är få förunnat att ha ett sånt här gäng, säger Bengt.
Vad var det som gjorde att du vågade satsa på till exempel Max?
– Jag kände nog igen mig lite själv i honom. Jag hade bra betyg i skolan men jag ville jobba, och den andan hade han också.
Vad är viktigt för dig som arbetsledare?
– Om man tror på någon människa och man är bra på att berätta det för dem, att man säger att de är duktiga så att de känner det. Då skapar det lojalitet.
Bengt berättar att han nästan inte har någon frånvaro i teamet, och en otrolig lojalitet. De äter frukost tillsammans varje fredag, och grillar korv eller hamburgare någon gång nästan varje vecka nu, vilket också är ett sätt att skapa gemenskap. För det snackas mycket jobb även då, om problem som behöver lösas där man kanske kan tipsa varandra om olika lösningar man hittat längs vägen.
– Det finns en väldigt stark lojalitet mot kunden här. Behöver en bil gå klockan 13 så gör den det. Då äter man senare istället.
Tillsammans har de blivit ett professionellt gäng som är vana att ta hand om kunderna och göra det med servicekänsla. Ofta finns en hård deadline att förhålla sig till, när den trasiga lastbilen behöver vara ute på uppdrag igen. I väntan på att teamet ska göra sitt, sitter kunderna oftast i bilen och väntar på att det ska bli klart.
Hur skulle du själv beskriva Disab som arbetsplats?
– Jag tycker att det är ett fantastiskt ställe att jobba på. Du kan utvecklas inom bolaget och många stannar länge. Du möter kunden, och är med i hela kedjan, och du får även vara med och utveckla bolaget. Nu under våren startar till exempel ett utvecklingsprojekt som ska fånga upp kundernas önskemål och saker som kan förbättras i slutprodukten.
Under våren återupptas också ett samarbete med kommunen, vilket Bengt Nordström välkomnar. Fordonsprogrammet på Carl Engström skolan ligger bara några hus bort, och där finns mycket potentiell arbetskraft.
– Vi är jätteglada för det samarbetet. Om eleverna ser att det finns bra jobb att få efter examen, är det nog lättare att göra bra ifrån sig i skolan också.
Text: Johanna Bister
Foto: Pavel Koubec
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.