Eslövs stadskärna återhämtade sig bättre än genomsnittet

Under 2021 ökade Eslövs stadskärna sin totala omsättning med 9,3 procent. Det är en starkare utveckling än andra jämförbara städer som i snitt ökade med 5,6 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror i stadskärnan. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Alla branscher utom en ökade sin omsättning i Eslövs stadskärna under 2021. Försäljningen av dagligvaror gick bäst och ökade med 14,8 procent. Handeln med hem- och fritidsvaror ökade med 9,8 procent och modehandeln ökade sin omsättning med 6,7 procent.

Under 2021 ökade Eslövs stadskärna sin totala omsättning med 9,3 procent. Det är en starkare utveckling än andra jämförbara städer som i snitt ökade med 5,6 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror i stadskärnan. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.
Under 2021 ökade Eslövs stadskärna sin totala omsättning med 9,3 procent. Det är en starkare utveckling än andra jämförbara städer som i snitt ökade med 5,6 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror i stadskärnan. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Besökare och kunder är på väg tillbaka efter pandemin

– Omsättningsutvecklingen i Eslövs stadskärna visar att besökarna och kunderna är på väg tillbaka till stadskärnan efter pandemiåren. Det är ett gott tecken på att stadskärnan fortfarande är en plats där vi vill tillbringa vår tid genom att umgås, handla och ta del av upplevelser. Det är viktigt att komma ihåg nu när vi återigen står inför tider med osäkerhet, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Andra branscher i stadskärnan återhämtade sig också under 2021. Hotell- och restaurangnäringen ökade med 3,3 procent.

Den bransch som minskade omsättningen var kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare. Kommersiell service minskade den totala omsättningen med 7,7 procent. Den totala omsättningen i stadskärnan var högre än 2019, innan pandemin.

I Eslövs stadskärna ökade snittköpet med 24,4 procent

Besöksflöden skapar stadsliv och genom att öka variationen av verksamheter skapas fler besöksanledningar. I årets Cityindex mäts även hur mycket den genomsnittliga besökaren i snitt konsumerar i stadskärnan. I Eslövs stadskärna ökade snittköpet med 24,4 procent, vilket är en högre nivå än andra jämförbara städers snittköp som ökade med 8,1 procent.

– Vi är glada över den positiva utveckling som stadskärnan uppvisar efter pandemiåren. Samtidigt är det viktigt att vi håller i och hela tiden utvecklar samarbetet mellan näringsliv, fastighetsägare och kommun för att utveckla en ännu attraktivare och levande stadskärna som lockar boende och besökare att uppleva och konsumera i centrum, säger Lars Persson, näringslivschef, Eslövs kommun.

Detaljhandelsförsäljningen ökade procentuellt mer i stadskärnan än i kommunen som helhet.

– Om stadens aktörer tillsammans kan erbjuda en blandning av mötesplatser och verksamheter stärker det stadskärnans attraktionskraft och gör att den klarar av struktur- och beteendeförändringar bättre, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Om Cityindex

Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window