Rekordmånga deltagare i Sommarlovsentreprenörerna
Varje sommar får ungdomar mellan 15-18 år chansen att starta upp ett företag på sommarlovet. Projektet möjliggörs av Eslövs kommun med stöd av Region Skåne och finansiering av Sparbankstiftelsen Färs & Frosta. Det genomförs av Ung Drive – Sveriges största och mest populära entreprenörskapsutbildning på sommarlovet. Under ett antal veckor kommer ungdomarna testa hur det är att driva sitt eget företag – från idé till verklighet.
I Eslövs kommun är det i år rekord på antalet personer som deltar. Totalt 23 unga entreprenörer får chansen att testa hur det är att driva ett eget företag och vara sin egen chef för en sommar. De får lära sig om marknadsföring, ekonomi och de får möjlighet att göra verklighet av sina egna idéer. Bland affärsidéerna i år finns bland annat städning, leverans av snacks sent på kvällen, reparation av telefoner och bärförsäljning.
Stöd och coachning av handledare
Deltagarna i Sommarlovsentreprenörerna får stöttning och coachning av sina handledare från Ung Drive. Tre av deltagarna i sommarlovsentreprenörerna, Linnea Davidson, Tindra Andersson och Viking Atlas tycker att det är en rolig upplevelse att få starta ett eget företag på sommarlovet.
Linnea Davidson och Tindra Andersson ska börja gymnasiet till hösten och valde att söka in till UngDrive för att få en ny upplevelse som de kan ha nytta av. De hade först en idé som de var fast beslutna att genomföra, men sedan ändrade de sig. Nu tillhandahåller de istället tjänster och städar åt privatpersoner och företag under namnet CleaningBoost.
– Vi valde denna idé för vi vill kunna underlätta vardagen för våra kunder och för folk på företagen som vi städar hos, säger Linnea Davidson och Tindra Andersson, deltagare i sommarlovsentreprenörerna.
Cleaningboost finns på Instagram och Facebook under namnet CleaningBoost.
Projektet skapar framtidsvisioner
Viking Atlas som ska börja tredje året på gymnasiet säger att han såg UngDrive som en möjlighet att få nya erfarenheter. Han menar att det var svårt att komma på exakt vad han ville driva för företag på UngDrive. Detta berodde på att handledarna ofta framförde både positiv och negativ kritik om affärsidéen för att man själv skulle inse om det fanns förbättringar med idéen. Han tyckte det var bra att man själv fick resonera kring förbättringsmöjligheter. Tillslut beslutade Viking sig för att sälja olika bärsorter under företagsnamnet Box and Berries. Konceptet med Box and Berries är att han blandar bär efter önskemål i en box som sedan kunderna kan köpa som fika. Att han valde just att sälja bär beror på att han tycker att det är både gott och nyttigt. Försäljningen kommer ske på olika marknader och torg.
– Jag vill hålla på med detta i framtiden. Detta är bara början, Box and Berries kommer bli något riktigt stort. Folk tror att de bara köper en sorts bär men med Box And Berries kan du blanda hur du vill, säger sommarlovsentreprenören Viking Atlas.
Sommarlovsentreprenörerna och UngDrives koncept öppnar nya vägar för ungdomar och förbereder dem inför arbetslivet. Varje sommar kan ungdomar mellan 15 och 18 år ansöka till att bli sommarlovsentreprenör och starta ett eget företag under sommarlovet.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.