e-fakturor lag från och med april
Från och med april 2019 gäller en ny lag som innebär att leverantörer är skyldiga att skicka e-fakturor till offentlig verksamhet. Pdf-fakturor eller inskannade pappersfakturor räknas inte som e-faktura. Ett företag som efter flera påminnelser ändå inte fakturerar enligt de nya lagkraven kan få föreläggande om att betala vitesbelopp.
Inledningsvis bör du som leverantör göra följande:
- Vara beredd på upphandlingskrav om e-faktura när du svarar på anbud.
- Fråga om din leverantör av ekonomisystem eller faktureringstjänst kan skicka e-fakturor.
- Fråga dina offentliga kunder om de har en leverantörsfakturaportal, vilket är ett alternativ för att klara lagkraven om du bara skickar ett fåtal fakturor till offentlig sektor.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.