Näringslivsdagen Därför:Eslöv 2024

På temat: Skånes bästa läge - platsen för närproducerad passion och globala möjligheter, samlades ca 140 personer från näringslivet på Medborgarhuset i Eslöv.

Dagen bjöd på dynamiska diskussioner och ett regionalt nätverkande.
Vid rodret som moderator stod Johan Wester som fick såväl gäster som föreläsare att engagera sig i dagens tre huvudämnen: Globala möjligheter, Hållbarhet, härodlade innovationer och affärsmöjligheter och Skånes bästa plats.

Foto: Christoffer Borg Mattisson / www.borg-mattisson.se / @borgmattisson

Några axplock från dagen:

➡️ Globala möjligheter

Ellen Dahl, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren berättade om Fehmarn Bält- en tunnelförbindelse och dess betydelse för Sydsverige. Efter 2029 kan vi åka åka från Danmark till Tyskland på 10 min med bil och 7 min med tåg vilket ger helt nya tillväxtmöjligheter. Följt av paneldiskussion med Max Granström vd Visit Skåne och Anna Pettersson, Regional utvecklingsdirektör, Region Skåne

Vad kan näringslivet i stort och du som företag i Eslöv göra för att utnyttja de möjligheter som tunneln erbjuder?

  • Söka och etablera samarbeten/affärskontakter på kontinenten som tidigare ansågs för tidsödande. Erbjuda språkutbildning internt i företagen, även utbildning i affärskulturella skillnader.
  • Trafik kaos i regionen
  • Trygga kompetensförsörjningen
  • Kulturell utjämning
  • Ökad turism, tex anordna älg-festival som lockar tyskarna?
  • Snabbare leveranskedjor
  • Naturen och lugnet kring Eslöv måste synliggöras!
  • Binda Stockholm med Europa
  • Ställ våra riksdagsledamöter till svars när det gäller exempelvis infrastrukturbeslut!
  • Ökat samarbete.
  • Turistnäringen.
  • Vidga verksamheter och även erbjuda besök o skapa hållbara lokala besöksmål
  • Intresset för skog fortsätter öka.
  • Risk att Danmark blir ännu hårdare mot inresande.
  • Önskar att varor skickas på tåg istället för vägar.
  • Intresse för gröna omställningen ökar vilket ökar försäljning
  • Att näringslivet ställer högre krav på satsningar för infrastruktur, utveckla intresset för närheten till Danmark, ha med det i en mer långsiktig och storskalig planering. Över kommun och politik
  • Närturism
  • Erbjuda en dag i Eslöv med historiskt perspektiv (vi har nio slott). Skapa ett paket med en upplevelse. Vi får lyfta och marknadsföra det som är unika för Eslöv. Profilera oss som prisvärd boendekommun
  • Fler arbetstillfällen och kompetensutbyte
  • Exploatera mer cykelleder
  • Expandera företaget med hjälp av turism.
  • Hållbar och lönsam export och import. Ökad tursim.
  • Miljösmart export och import
  • Fler sorter av olika material
  • Mer turism
  • Storytelling! Berätta för alla att Eslöv med sitt stora föreningsliv och bra läge är platsen att bo på.
  • Vi måste jobba tillsammans över gränserna.
  • Marknadsföra Eslöv mer internationellt
  • Vi måste vara vakna och proaktiva för att välkomna och hjälpa utländska nya etableringar i regionen
  • Import och export något säkrare. Turism utvecklar matkulturen vilket påverkar efterfrågan.
  • Utbud
  • Ökat samarbete mellan högskolor och universitet kring forskning.
  • Sprida lokala produkter via turister i ett större område.
  • Transport blir mer hållbart och även snabbare.
  • Logistik optimering
  • Besöksnäring
  • Öppna upp rekryteringen
  • Metron till Eslöv.
  • Större marknad, bredare underlag för leverantörer, större arbetsmarknad
  • Språkanpassa verksamheter, översättning till tyska, danska, engelska inkl personal som kan språket
  • Jobba mera företag i Danmark o Tyskland.
  • Nätverket
  • Snabbare leveranser
  • Språkutbildning
  • Locka besökare inte bara från Danmark utan från hela norra Tyskland till t ex konferensanläggningar. Tyskarna bör kunna få mer för pengarna här i Skåne med anledning av den ”svaga kronan”.
Ellen Dahl, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren Foto: Christoffer Borg Mattisson

➡️ Hållbarhet, innovationer och affärsmöjligheter

Patricia Håkansson, hållbarhetschef, Sparbanken Skåne talade om vikten att i ett föränderligt affärslandskap förstå värdet av att arbeta långsiktigt och strukturerat med hållbarhet för att inte tappa viktiga marknadsandelar.

Patricia Håkansson, Sparbanken Skåne Foto: Christoffer Borg Mattisson

Samir Halimanovic från Cirkulär utvecklingshubb för livsmedel berättade om hur bland annat livsmedelsföretag och livsmedelssystemet är en del av lösningen till ett mer hållbart klimat. Följt av paneldebatt tillsammans med Karin Gyllström, Orkla Sverige, Martin Gierow Kraftringen, Michael Kjellberg, VA SYD

Vad kan du som företag göra för att bidra till ökad hållbarhet och cirkulärt tänk?

  • Inte särkoppla lönsamhet från hållbarhet. Tänk hållbarhet som en integrerad del i en lönsamhetsgenererande affär!
  • Lyfta blicken, hitta perspektiv på vilka behov man löser
  • Hitta cirkulära möjligheter – ta hjälp av Almi för att identifiera potentialen , utifrån den egna verksamheten och verkligheten.
  • Tänk över resandet
  • Berätta berättelsen om den gröna framtiden!
  • Ta med det i allt strategiarbete och alla riskanalyser för att hitta stort och smått, högt och lågt.
  • Inspirera och informera varandra.
  • Uppmuntra hållbara investeringar!
  • Berätta för andra om dina affärer
  • Förlänga livslängden på befintlig infrastruktur
  • Förutsägbarhet! Långsiktighet.
  • Se till att vara lönsam!
  • Minska spill och svinn.
  • Ta hand om restprodukter.
  • Återta rester från skogen till värme
  • Gör det lilla men blir mycket. Lampor o värme
  • Sortera o elektrifiera bilar. Källsortering
  • Tänk redan från början cirkulärt i produktutvecklingen
  • Mer samarbete mellan företag i olika branscher tex säsongsföretag
  • Företag kan bidra till hållbarhet och cirkulärt tänk genom att välja hållbara material, optimera resursanvändning, skapa program för återvinning, utbilda anställda och samarbeta med andra aktörer.
  • Ta ett ansvar över sin värdekedja, påverka kedjan, ställ krav
  • Vi inser att ett långsiktigt och proaktivt arbete kring hållbarhetsfrågan är viktigt för samhället i stort. Alla behöver vara delaktiga och ta sitt ansvar.
  • Som kommun är upphandling ett viktigt verktyg där vi kan bli bättre.
  • Ställa krav på leverantörer
  • Tänka nytt kring resandepolicy
  • Återanvända gammal it-utrustning. Stimulera våra kunder till mer webmöten. Vi kan använda fjärrsupport i större utsträckning
  • Närmre marknadsekonomi
  • Kontinuerligt förbättringsarbete med tydlig målsättning
  • Inte fastna i traditionellt / etablerat tänk. Våga utmana idéer, ev omdefiniera affärsidéer , marknad mm
Samir Halimanovic, Cirkulär utvecklingshubför livsmedel, Karin Gyllström, Orkla, Martin Gierow Kraftringen, Michael Kjellberg, VA SYD Foto: Christoffer Borg Mattisson

➡️ Skånes bästa plats

Professorn i nationalekonomi Charlotta Mellander som är expert och föreläsare inom regional utveckling, städer och kompetensförsörjning ställde frågan: Varför vill vi bo på vissa platser? Vad gör en plats attraktiv för flera målgrupper? Sammanfattningsvis: attrahera talang, få högre produktivitet/vinst, snabbare tillväxt, mer resurser att fördela och en ökad livskvalitet.

Vad behöver vi – tillsammans i Eslövs kommun -göra för att bli mer attraktiva för unga människor?

  • Musik, matutbud, shopping, mötesplatser
  • Bygga med hög exploatering runt stationen.
  • Upplevelser, mötesplatser, kultur, natur. Rörlighet, smidigt att ta sig till och från Eslöv
  • Eftergymnasial utbildning inom branscher som präglar Eslöv.
  • Kultur!
  • Erbjuda variation av aktiviteter
  • Erbjuda boende med goda kollektiva kommunikationsmöjligheter till regionens arbetsmarknad.
  • Vi kommer aldrig kunna och ska inte styra över ungas val
  • Samlingsplatser för att lära känna nya människor
  • Erbjuda akademiker i Lund bostadsgaranti. Fler unga drar hit fler unga.
  • Ishall
  • Vara mer Destinationsinriktad för att flera verksamheter ska bidra till attraktiv plats att besöka och få in fler än bara Eslöv
  • Surfa på Lund, Malmö, Köpenhamn…
  • Mer aktivitet, evenemang bredare utbud av shopping, fik o restauranger. Mer och bättre mötesplatser.
  • Samarbeta för att skapa nya referensramar för ungdomar, våga drömma. Att få möjlighet till t ex studiebesök hos företag
  • Fler aktiviteter för ungdomar. Billigare avgifter så att alla ungdomar kan utöva en fritidsaktivitet.
  • Utveckla torget så att det blir mer intressant för Eslövsbor att vistas där.
  • Involvera ungdomar mer naturligt i näringslivet, uppmärksamma goda krafter i samhället , skapa entreprenöriella idoler
  • Upplevelser är viktiga som både skapar stolthet och även lockar folk utifrån
  • Satsa på utbyggnad av centrum. Fler aktiviteter som tilltalar flera grupper. Varför inte skapa en foodmarket festival på torget, där lokala mikrobryggerier anordnar provning osv.
  • verksamheter för tonåringar
  • Evenemang!
  • Mer kultur.
  • Bredare utbud för handel. Så man kan handla på hemmaplan
  • Fråga de som är elever i våra högstadie- och gymnasieskolor för att vi ska få deras syn på saken!
Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi. Foto: Christoffer Borg Mattisson

➡️ Eslöv- en del av en expansiv region

Johan Andersson(S), kommunstyrelsens ordförande, Catharina Malmborg(M), första vice ordförande och Stephan Müchler, ordförande Herbert Felixinstitutet och vd Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, samtalade på scen om platsen Eslöv, vikten av en hållbar infrastruktur, en ständig utveckling av och staden, landsbygden och platsen Eslöv – som en del av en expansiv region.

Vilka hinder kan behöva överbryggas? Politiskt, juridiskt, ekonomiskt osv..

  • En lagstiftning och regelimplementering som driver på men tar hänsyn till företagens behov av vinster. Grön tillväxt.
  • Lagstifta och styr utifrån Agenda 2030!
  • Kortsiktighet i politiken, svårt att våga göra investeringar när den långsiktiga hållbara visionen på nationell nivå saknas.
  • Öka kommunikationen
  • Vi behöver titta på helheten LCC
  • LCC, i dagsläget tas mycket låg hänsyn till energiåtgången för utvinning av nya råmaterial för den gröna omställningen ex. solceller.
  • Utbyggd infrastruktur för möjliggörande av utökning av miljövänliga fordon
  • Vad sägs om CSRD också inom offentlig verksamhet?
  • Tufft och konkurrera under olika nationella villkor.
  • Innovationen ska lösa problemet primärt, inte bara reglering
  • Ta egna aktiva beslut o se framåt i din verksamhet vad du kan göra. Ta kontakt gå inte o vänta på någon Anna
  • Ge bidrag till företag som hittar bra initiativ som är hållbara och bra för miljön
  • Vi behöver ändra vårt tankesätt. Politiken kan visa på alternativ och ta beslut som underlättar samarbetet och omställningen.
  • Börja tidigt med företagshus och skola i samma lokaler.
  • Skatt på brun verksamhet, måste få till de ekonomiska incitamenten
  • Tillämpning av regelverk.
  • Vi behöver se klimatfrågan i ett bredare perspektiv, och inte fokusera på enstaka frågor.
  • Politik som gynnar småskalighet och mångfaldighet
Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi.  Johan Andersson(S), kommunstyrelsens ordförande, Catharina Malmborg(M), första vice ordförande och Stephan Müchler,  Foto: Christoffer Borg Mattisson
Foto: Christoffer Borg Mattisson / www.borg-mattisson.se / @borgmattisson

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window