På temat: Skånes bästa läge - platsen för närproducerad passion och globala möjligheter, samlades ca 140 personer från näringslivet på Medborgarhuset i Eslöv.
Dagen bjöd på dynamiska diskussioner och ett regionalt nätverkande.
Vid rodret som moderator stod Johan Wester som fick såväl gäster som föreläsare att engagera sig i dagens tre huvudämnen: Globala möjligheter, Hållbarhet, härodlade innovationer och affärsmöjligheter och Skånes bästa plats.
Några axplock från dagen:
➡️ Globala möjligheter
Ellen Dahl, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren berättade om Fehmarn Bält- en tunnelförbindelse och dess betydelse för Sydsverige. Efter 2029 kan vi åka åka från Danmark till Tyskland på 10 min med bil och 7 min med tåg vilket ger helt nya tillväxtmöjligheter. Följt av paneldiskussion med Max Granström vd Visit Skåne och Anna Pettersson, Regional utvecklingsdirektör, Region Skåne
Vad kan näringslivet i stort och du som företag i Eslöv göra för att utnyttja de möjligheter som tunneln erbjuder?
Söka och etablera samarbeten/affärskontakter på kontinenten som tidigare ansågs för tidsödande. Erbjuda språkutbildning internt i företagen, även utbildning i affärskulturella skillnader.
Trafik kaos i regionen
Trygga kompetensförsörjningen
Kulturell utjämning
Ökad turism, tex anordna älg-festival som lockar tyskarna?
Snabbare leveranskedjor
Naturen och lugnet kring Eslöv måste synliggöras!
Binda Stockholm med Europa
Ställ våra riksdagsledamöter till svars när det gäller exempelvis infrastrukturbeslut!
Ökat samarbete.
Turistnäringen.
Vidga verksamheter och även erbjuda besök o skapa hållbara lokala besöksmål
Intresset för skog fortsätter öka.
Risk att Danmark blir ännu hårdare mot inresande.
Önskar att varor skickas på tåg istället för vägar.
Intresse för gröna omställningen ökar vilket ökar försäljning
Att näringslivet ställer högre krav på satsningar för infrastruktur, utveckla intresset för närheten till Danmark, ha med det i en mer långsiktig och storskalig planering. Över kommun och politik
Närturism
Erbjuda en dag i Eslöv med historiskt perspektiv (vi har nio slott). Skapa ett paket med en upplevelse. Vi får lyfta och marknadsföra det som är unika för Eslöv. Profilera oss som prisvärd boendekommun
Fler arbetstillfällen och kompetensutbyte
Exploatera mer cykelleder
Expandera företaget med hjälp av turism.
Hållbar och lönsam export och import. Ökad tursim.
Miljösmart export och import
Fler sorter av olika material
Mer turism
Storytelling! Berätta för alla att Eslöv med sitt stora föreningsliv och bra läge är platsen att bo på.
Vi måste jobba tillsammans över gränserna.
Marknadsföra Eslöv mer internationellt
Vi måste vara vakna och proaktiva för att välkomna och hjälpa utländska nya etableringar i regionen
Import och export något säkrare. Turism utvecklar matkulturen vilket påverkar efterfrågan.
Utbud
Ökat samarbete mellan högskolor och universitet kring forskning.
Sprida lokala produkter via turister i ett större område.
Transport blir mer hållbart och även snabbare.
Logistik optimering
Besöksnäring
Öppna upp rekryteringen
Metron till Eslöv.
Större marknad, bredare underlag för leverantörer, större arbetsmarknad
Språkanpassa verksamheter, översättning till tyska, danska, engelska inkl personal som kan språket
Jobba mera företag i Danmark o Tyskland.
Nätverket
Snabbare leveranser
Språkutbildning
Locka besökare inte bara från Danmark utan från hela norra Tyskland till t ex konferensanläggningar. Tyskarna bör kunna få mer för pengarna här i Skåne med anledning av den ”svaga kronan”.
➡️ Hållbarhet, innovationer och affärsmöjligheter
Patricia Håkansson, hållbarhetschef, Sparbanken Skåne talade om vikten att i ett föränderligt affärslandskap förstå värdet av att arbeta långsiktigt och strukturerat med hållbarhet för att inte tappa viktiga marknadsandelar.
Vad kan du som företag göra för att bidra till ökad hållbarhet och cirkulärt tänk?
Inte särkoppla lönsamhet från hållbarhet. Tänk hållbarhet som en integrerad del i en lönsamhetsgenererande affär!
Lyfta blicken, hitta perspektiv på vilka behov man löser
Hitta cirkulära möjligheter – ta hjälp av Almi för att identifiera potentialen , utifrån den egna verksamheten och verkligheten.
Tänk över resandet
Berätta berättelsen om den gröna framtiden!
Ta med det i allt strategiarbete och alla riskanalyser för att hitta stort och smått, högt och lågt.
Inspirera och informera varandra.
Uppmuntra hållbara investeringar!
Berätta för andra om dina affärer
Förlänga livslängden på befintlig infrastruktur
Förutsägbarhet! Långsiktighet.
Se till att vara lönsam!
Minska spill och svinn.
Ta hand om restprodukter.
Återta rester från skogen till värme
Gör det lilla men blir mycket. Lampor o värme
Sortera o elektrifiera bilar. Källsortering
Tänk redan från början cirkulärt i produktutvecklingen
Mer samarbete mellan företag i olika branscher tex säsongsföretag
Företag kan bidra till hållbarhet och cirkulärt tänk genom att välja hållbara material, optimera resursanvändning, skapa program för återvinning, utbilda anställda och samarbeta med andra aktörer.
Ta ett ansvar över sin värdekedja, påverka kedjan, ställ krav
Vi inser att ett långsiktigt och proaktivt arbete kring hållbarhetsfrågan är viktigt för samhället i stort. Alla behöver vara delaktiga och ta sitt ansvar.
Som kommun är upphandling ett viktigt verktyg där vi kan bli bättre.
Ställa krav på leverantörer
Tänka nytt kring resandepolicy
Återanvända gammal it-utrustning. Stimulera våra kunder till mer webmöten. Vi kan använda fjärrsupport i större utsträckning
Närmre marknadsekonomi
Kontinuerligt förbättringsarbete med tydlig målsättning
Inte fastna i traditionellt / etablerat tänk. Våga utmana idéer, ev omdefiniera affärsidéer , marknad mm
➡️ Skånes bästa plats
Professorn i nationalekonomi Charlotta Mellander som är expert och föreläsare inom regional utveckling, städer och kompetensförsörjning ställde frågan: Varför vill vi bo på vissa platser? Vad gör en plats attraktiv för flera målgrupper? Sammanfattningsvis: attrahera talang, få högre produktivitet/vinst, snabbare tillväxt, mer resurser att fördela och en ökad livskvalitet.
Vad behöver vi – tillsammans i Eslövs kommun -göra för att bli mer attraktiva för unga människor?
Musik, matutbud, shopping, mötesplatser
Bygga med hög exploatering runt stationen.
Upplevelser, mötesplatser, kultur, natur. Rörlighet, smidigt att ta sig till och från Eslöv
Eftergymnasial utbildning inom branscher som präglar Eslöv.
Kultur!
Erbjuda variation av aktiviteter
Erbjuda boende med goda kollektiva kommunikationsmöjligheter till regionens arbetsmarknad.
Vi kommer aldrig kunna och ska inte styra över ungas val
Samlingsplatser för att lära känna nya människor
Erbjuda akademiker i Lund bostadsgaranti. Fler unga drar hit fler unga.
Ishall
Vara mer Destinationsinriktad för att flera verksamheter ska bidra till attraktiv plats att besöka och få in fler än bara Eslöv
Surfa på Lund, Malmö, Köpenhamn…
Mer aktivitet, evenemang bredare utbud av shopping, fik o restauranger. Mer och bättre mötesplatser.
Samarbeta för att skapa nya referensramar för ungdomar, våga drömma. Att få möjlighet till t ex studiebesök hos företag
Fler aktiviteter för ungdomar. Billigare avgifter så att alla ungdomar kan utöva en fritidsaktivitet.
Utveckla torget så att det blir mer intressant för Eslövsbor att vistas där.
Involvera ungdomar mer naturligt i näringslivet, uppmärksamma goda krafter i samhället , skapa entreprenöriella idoler
Upplevelser är viktiga som både skapar stolthet och även lockar folk utifrån
Satsa på utbyggnad av centrum. Fler aktiviteter som tilltalar flera grupper. Varför inte skapa en foodmarket festival på torget, där lokala mikrobryggerier anordnar provning osv.
verksamheter för tonåringar
Evenemang!
Mer kultur.
Bredare utbud för handel. Så man kan handla på hemmaplan
Fråga de som är elever i våra högstadie- och gymnasieskolor för att vi ska få deras syn på saken!
➡️ Eslöv- en del av en expansiv region
Johan Andersson(S), kommunstyrelsens ordförande, Catharina Malmborg(M), första vice ordförande och Stephan Müchler, ordförande Herbert Felixinstitutet och vd Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, samtalade på scen om platsen Eslöv, vikten av en hållbar infrastruktur, en ständig utveckling av och staden, landsbygden och platsen Eslöv – som en del av en expansiv region.
Vilka hinder kan behöva överbryggas? Politiskt, juridiskt, ekonomiskt osv..
En lagstiftning och regelimplementering som driver på men tar hänsyn till företagens behov av vinster. Grön tillväxt.
Lagstifta och styr utifrån Agenda 2030!
Kortsiktighet i politiken, svårt att våga göra investeringar när den långsiktiga hållbara visionen på nationell nivå saknas.
Öka kommunikationen
Vi behöver titta på helheten LCC
LCC, i dagsläget tas mycket låg hänsyn till energiåtgången för utvinning av nya råmaterial för den gröna omställningen ex. solceller.
Utbyggd infrastruktur för möjliggörande av utökning av miljövänliga fordon
Vad sägs om CSRD också inom offentlig verksamhet?
Tufft och konkurrera under olika nationella villkor.
Innovationen ska lösa problemet primärt, inte bara reglering
Ta egna aktiva beslut o se framåt i din verksamhet vad du kan göra. Ta kontakt gå inte o vänta på någon Anna
Ge bidrag till företag som hittar bra initiativ som är hållbara och bra för miljön
Vi behöver ändra vårt tankesätt. Politiken kan visa på alternativ och ta beslut som underlättar samarbetet och omställningen.
Börja tidigt med företagshus och skola i samma lokaler.
Skatt på brun verksamhet, måste få till de ekonomiska incitamenten
Tillämpning av regelverk.
Vi behöver se klimatfrågan i ett bredare perspektiv, och inte fokusera på enstaka frågor.
Politik som gynnar småskalighet och mångfaldighet
Fick du hjälp av informationen på sidan?
Här kan du lämna synpunkter på sidans information. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre!
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.
Tack för ditt svar
Något gick fel, vänligen försök igen senare.
Translate
You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.